Zlé výsledky v hodnotení vzdelanosti a konkurenčnej schopnosti

Autor: Štefan Vrátny | 18.12.2013 o 14:22 | Karma článku: 15,37 | Prečítané:  14394x

Veľa sa hovorí o tom, ako naši školáci dopadli v hodnotení matematickej, čitateľskej a prírodovednej gramotnosti kdesi na chvoste medzi štátmi OECD a dokonca som zachytil akúsi ironickú reláciu zo Spojených štátov, ktoré skončili v danom hodnotení, div sa svete, o stupienok za nami. Dobrá reklama, že sme v niečom lepší ako USA, má však aj negatívny odtieň, keď si uvedomíme, že v iných rebríčkoch nás vykazujú ako štát patriaci medzi najmenej konkurencie schopných v rámci Eurozóny či EÚ.

Z celosvetového hľadiska by ani jeden, ani druhý ukazovateľ nebol zlý, lebo sú aj tzv. rozvíjajúce sa ekonomiky v Ázii, Afrike a Južnej Amerike, kde žije väčšina ľudstva, a sú v sledovaných ukazovateľoch poväčšine ešte hlbšie, než naša republika.

Lenže mali by sme si dávať vyššie ciele, hlavne v situácii, keď naše produktívne generácie sú v porovnaní s inými štátmi konkurenčne menej zdatné a generácia, ktorá v blízkej budúcnosti nastúpi na trh práce, nedáva nádej, že by dokázala našu situáciu zlepšiť.

Chodím už druhý rok na žurnalistiku univerzity tretieho veku. Zvyčajne je nás tam do desať, ideálna skupina na interaktívne učenie sa. Naši učitelia nám však iba prednášajú veci, ktoré poväčšine poznáme, vieme si nájsť na internete alebo nepotrebujeme. Pri tomto štýle zo mňa žurnalista nikdy nebude. Keby sa sledovali výsledky za absolventov univerzity tretieho veku, mám obavy, že by sme v medzinárodnom hodnotení zase skončili len na chvoste. A z tých istých dôvodov, ako u stredoškolákov.

Pritom sa od našich vysokoškolských učiteľov očakáva publikačná činnosť. Mohli by nám niekoľkými minútami uviesť nejaký problém, s ktorým zápasia, nechať nás ho prediskutovať, napísať o tom do najbližšieho stretnutia nejakú dvoj-troj-štvorstránkovú esej a prediskutovať si to zas, kto na čo prišiel. Aj my by sme sa na vlastnej koži učili, čo to znamená byť žurnalistom, a azda aj naši učitelia by dostali vstupy pre svoju prácu. Alebo by sme mohli vytvoriť dvojice a navzájom písať o sebe reportáže do nemoty. Kombinácií pre aktívne učenie sa je nepochybne nekonečne veľa. Lenže žiaľ, naši učitelia vedia len prednášať a potom od študentov očakávajú memorovanie ich múdrosti. Škoda pokračovať, k čomu to vedie, však aj na chvoste sa dá žiť. Nevadí mi, ak z mojich daní pôjde viac žiadaných a možno aj žiaducich peňazí do školstva, ale potom očakávam aj zmenu postojov od učiteľov, lebo nemyslím, že moja doterajšia skúsenosť s univerzitou tretieho veku je výnimočná.

A to sa premieta potom na všetkých úrovniach. Nečudo, že máme také zlé výsledky čo do vzdelávania, aj konkurenčnej schopnosti, a hoci v obidvoch oblastiach sa sledujú rôzne ukazovatele, určitá synergia tu nepochybne je. V našom prípade by mohla byť výraznejšia. Zvýšenie konkurenčnej schopnosti si bude vyžadovať zmeny v rôznych oblastiach, ale ľudský faktor je nakoniec najrozhodujúcejší.

Byť žurnalistom u mňa nikdy nebolo ambíciou. Skôr som dúfal, že mi univerzita tretieho veku pomôže zlepšiť sa v štylistike a možno gramatike, ktorú potrebujem pre svoju živnosť a okrem toho pocit, že trochu rastiem, by mi tiež urobil dobre.

A tak si len čítam, píšem, komentujem občasný blog. Vzdelanostná úroveň a konkurenčná schopnosť štátu je výsledkom snaženia jednotlivcov. Za iných zodpovednosť preberať nemôžem, zato chcem mať čisté svedomie, že sa za seba snažím.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?