reklama

Taký rakúsko-uhorský deň v Šoproni

Mal som rakúsko-uhorský, či skôr uhorský deň, so sprostredkovateľskou funkciou rakúskej železnice, keď som konečne zrealizoval svoj úmysel, ktorý v sebe nosím už od školských rokov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Jednou z kníh, ktoré som čo do dôležitosti dával na jednu úroveň s Troma mušketiermi, Kapitánom Fracassom, Verneovkami a Budkáčikom a Dubkáčikom, boli Jágerské hviezdy. Veľké boje proti Turkom, ktoré román opisuje, však neuchvátili iba mňa. Knihu som si niekoľkokrát prečítal, dokonca aj moja prvá kniha v nemčine, ktorú som dolúskal do konca, bol nemecký preklad Jágerských hviezd, takže predchádzajúca znalosť príbehu mi trápenie s nemčinou značne zmierňovala. Samozrejme som sa v detinských predstavách s hrdinami knihy stotožňoval, až ma z presvedčenia o ich nesmrteľnosti vyviedol brat, ktorý v knihe objavil vetu o tom, ako hlavného hrdinu, ktorého osud v knihe sledujeme od útlych liet, predsa len v meste Šoproň Turci chytili, aby nakoniec v tureckom zajatí aj umrel. Táto veta mi pri čítaní ušla, a že si ju brat všimol, aj keď bol päť rokov starší a dalo sa od neho pozornejšie čítanie očakávať, ma žralo. Až som si predsavzal, že mesto Šoproň, ktoré sa mi za tak ponižujúcich okolností vrylo do pamäte, musím raz navštíviť, čo sa mi po desaťročiach konečne podarilo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Už samotná cesta bola dobrodružstvom. Najprv hľadanie železničnej stanice v Petržalke, kde som nikdy predtým nebol, potom nastupovanie do vlaku a prestupovanie dvakrát na ceste tam aj späť, na lístky, ktoré som si musel kupovať na štyrikrát, lebo ani na Slovensku, ani v Maďarsku mi lístok na celú trasu dať nevedeli („Kúpte si lístok vo vlaku, vyjde vás to lacnejšie", vyhovárala sa pokladníčka na slovenskej strane železnice a ja som jej veril, čo iné mi zostávalo a keď čosi podobné povedala pokladníčka na železničnej stanici v Šoproni, ani som sa už nepozastavoval). O meste podrobnejšie písať nebudem, na googli je k nemu 10,6 milióna odkazov, čo samo o sebe stačí ako výzva k tomu, že mesto stojí za návštevu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Okrem ulíc a kostolov starého mesta som si nenechal ujsť Banícke múzeum, hlavne keď som počas googlovania nijaké zmienky o baníckej minulosti mesta nenašiel. Až v múzeu mi sprievodkyňa vysvetlila, že sa sem po prvej svetovej vojne a rozpade Uhorska presťahovali profesori slávnej Baníckej akadémie v Banskej Štiavnici. Múzeum je neveľké. Aspoň ma veľmi nezdržalo. Však na dlhé návštevy múzeí sa chodí predovšetkým za dažďa, či fujavíc, nie za krásneho slnečného počasia, ktorého nám príroda včera uštedrila plným priehrštím. Zato vážil som si, že malo vysvetlivky okrem maďarčiny, nemčiny a angličtiny, aj v slovenčine, spolu so slovenskými geografickými názvami. Dokonca aj medzi Maďarskom a Uhorskom sa rozlišovalo, hoci niekoľkokrát som sa pristihol pri pomyslení, že by miestami mala byť vyzdvihnutá nie maďarskosť, ale uhorskosť, keď už nie slovenskosť, čo sú však problémy, s ktorými zápasia tuším aj historici, ktorým ja nie som a teda nemám právo sa vyvyšovať, či rozhorčovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Dokonca ani na mladého ‚čendöra' či žandára som sa nedokázal nahnevať potom, ako ma, spola sedmo a spola ležmo, zaspatého nad knihou v tieni na lavičke zobudil a slušne upozornil, že sa to nepatrí, pričom jeho zdôvodnenie, keby som sa aj naň opýtal, by som sotva dokázal pochopiť, nech by mi ho poskytol hoci i na úrovni mojich kuchynských znalostí maďarčiny.

Ešte raz sa však budem musieť dostaviť do Šoprone a to nielen preto, že je tam pekne. Zabudol som sa v múzeu opýtať, ako to bolo s tým Gregorom Bornemiszom z Jágerských hviezd, keď ho v meste Turci chytili. Toho som si nedokázal vygoogliť. Ale to už dúfam, že ta pôjdem v úplnej rakúsko-uhorskej pohode, bez toho, aby som lístok musel kupovať na štyrikrát a keď už aj Maďari budú mať s nami opäť spoločnú menu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Krásny deň, len keby tá prietrž mračien, čo nás zachytila vo vlaku ešte kdesi v Rakúsku, sa rozdelila a dopadla aj na moju záhradku. Nestalo sa. Budem si ju musieť poliať sám. Alebo len vyčkám. Čo keď sa splní predpoveď počasia na tento víkend.

Štefan Vrátny

Štefan Vrátny

Bloger 
  • Počet článkov:  288
  •  | 
  • Páči sa:  291x

V živote som vystriedal viacero bydlísk i povolaní a som teda z každého rožku trošku. Zoznam autorových rubrík:  Inde v EurópeÁziaNepriateľská osobaBritské ostrovyOsudyU nás na SlovenskuU susedovUSA, KanadaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu