reklama

Že trocha poézie nikoho nezabije

Otváram dvere auta v Bratislave, keď sa ku mne priblíži muž a prihovorí sa mi po maďarsky. Nevysoký, počerný, fúzkatý, trochu ošumelý, vzhľadom i odevom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

„Môžem vás osloviť po maďarsky? Veľmi rád by som vás o niečo požiadal. Nechcem vás dlho zdržiavať, ale záleží mi, aby ste si ma vypočuli," ozval sa. Zmohol sa pritom na veľmi zdvorilú formu maďarčiny, ktorú ani preložiť nedokážem. Normálne by som si ho nevšímal a šiel po svojom, len tá zdvorilosť mi nedovolila, aby som ho ignoroval.

„O čo vám ide?" znela moja reakcia.

„Mám tu tieto knihy a predám vám ich za päťdesiat centov. Veľmi by ste mi pomohli, keby ste ich prijali." Ukazoval na tri, trochu, nie veľmi, ošúchané knihy, ktoré možno našiel pri nejakej nádobe na odpadky. Nepýtal som sa, neviem.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vybral som peňaženku, či tam nemám päťdesiat centov. Nemal som, najnižšia hodnota, okrem pár medenáčikov, bolo jedno euro.

„Sú to knihy v slovenčine," otváral ich muž pred mnou a ja už som videl, že mi azda aj stoja za to. Jedna obsahujúca staročeské povesti v češtine, nie od Aloisa Jiráska, teda čosi, čo som ešte asi nečítal, potom akási francúzska poézia v preklade, do tej sa azda len donútim, plus Mlčanie jahniat, ktoré som nevidel ani v Oskarmi ovenčenej filmovej verzii, a keďže sa cituje do dnešných dní, som si povedal, že i to sa patrí raz v živote prečítať.

„Odkiaľ ste," pýtal som sa, keď som mu podával peniaz a on mne knihy, stále po maďarsky, zostávajúc na svojej kuchynskej, teda hodne nižšej zdvorilostnej úrovni, lebo na jeho výšku si nijako netrúfam.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Ale len odtiaľ, z Bratislavy, z Ovsišťa," odpovedal aj on stále po maďarsky.

„Nevadí mi že hovoríte po maďarsky, ale čo vás to napadlo ma tak osloviť?"

„Nuž keď máte dunajskostredskú značku na aute. Preto som si vás všimol." Odpovedal už čistou slovenčinou bez akéhokoľvek prízvuku.

Už dávnejšie som si povedal, že žiadne knihy kupovať nebudem, skôr si budem požičiavať a postupne sa zbavovať tých, čo mám doma. Lenže tieto tu zakrátko budem môcť odovzdať ďalej, zadarmo, ja za ne pol eura pýtať nebudem, dovtedy azda miesto pre ne na policiach nájdem. Keby boli v maďarčine by som od neho nič neprijal, na maďarské knihy nie som dosť dobrý, ale to euro by aj tak dostal. Takto som urobil dobrý obchod a on, tuším, tiež bol spokojný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Že trocha poézie, prózy a medzinárodnej diplomacie nikoho nezabije.

Štefan Vrátny

Štefan Vrátny

Bloger 
  • Počet článkov:  288
  •  | 
  • Páči sa:  291x

V živote som vystriedal viacero bydlísk i povolaní a som teda z každého rožku trošku. Zoznam autorových rubrík:  Inde v EurópeÁziaNepriateľská osobaBritské ostrovyOsudyU nás na SlovenskuU susedovUSA, KanadaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu