reklama

Kameň z hory Sinaj

Za synom matky a otca lekárnika, s ktorými som kedysi chodieval na turistiku, sa chystám už vyše roka. Niekoľkokrát som ho volal, niekoľkokrát z jeho popudu odložil stretnutie a niekoľkokrát mi telefón ani nezdvihol.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Obrázok blogu

‚Je podnikateľ, hoci bez predpony ‚veľko', a predsa, a na mňa nemá čas,' povedal som si. Však aj ja som živnostník a hocikedy neviem kam skôr. Lenže ja som neprišiel za ním kvôli obchodným záležitostiam. 'Stretnúť ho už musím, aj keby to malo byť naposledy v živote,' potvrdil som si svoje rozhodnutie.

Nie je to s nami také dramatické, ako to vyznieva, lenže žijeme v hektickej dobe, keď ľudia nemávajú na seba čas.

„Má práve poradu. Ste u neho nahlásení?" ozval sa hlas, ako som zvonil na vchodových dverách do budovy zasunutej do dvora, veľkej, takmer palácovej stavby, kde dnes sídli niekoľko firiem, ktorým na priestoroch asi hodne záleží.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Nie, nie som, ale potrebujem ho na dve a pol minúty."

‚Toľko času si azda už konečne pre mňa nájde,' to som už nepovedal, len si dôrazne pomyslel.

Vybehol som na najvyššie poschodie trojpodlažnej budovy, zazvonil na dvere, a za chvíľu už sedel pri mne pred recepciou pri malom stolíku pán podnikateľ.

Obrázok blogu

„Mám tu práve Holanďanov..."

„Však ja vás potrebujem iba na dve a pol minúty. Aj dve minúty a dvadsať sekúnd budú stačiť."

„Prečo ste nezavolali?"

„Však som vás volal, a veľakrát..."

„Tak asi vás nemám v telefóne. Ja niekedy telefonáty od neznámych osôb ani nedvíham."

Neveril som mu. Nepatrím medzi osoby, ktoré by mohli zaujímať podnikateľov, v tom je to. Ale neprišiel som kvôli nemu. Šiel som rovno k veci.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Bol som minulý rok v Izraeli. Však sme sa na letisku aj stretli. Aj rozprávali. Okrem iného som bol aj na hore Sinaj..."

Recepčná sa na mňa okate zvedavo dívala.

„Vy sa na nás nedívajte. To sú rodinné, nie podnikové tajnosti, o ktorých ideme diskutovať," vravím jej.

Obrázok blogu

„Však ja sa nedívam," povedala len tak pre seba a bohvie, či si nepomyslela, čo to má pred sebou za divocha. Políciu volať nemusela. Tak zlé to so mnou nie je. Azda jej to ani na rozum neprišlo. Len sklonila hlavu nad papiere, ktoré mala pred sebou. Ale že pozorne počúvala, o tom nepochybujem. Bol už podvečer, mala asi tesne pred záverečnou a trochu vzrúša, čo som vniesol do ináč fádneho úradníckeho života, jej azda pozdvihlo náladu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„...Na tej hore Sinaj, z ktorej nám Mojžiš priniesol desatoro," to už som hovoril pánovi riaditeľovi. „No a ako sme tam húfne čakali na východ Slnka, som si zaspomínal na všetkých Židov, čo som v živote poznal. A pre každého z nich zobral jednu skalu. Určite tam bola už v časoch Mojžiša. Pochybujem, že by ju ta niekto vyniesol."

‚To iba blázni ako ja, také veci znášajú,' som si pomyslel v duchu a pokračoval nahlas.

Obrázok blogu

„Tak tu máte jednu zo skál, čo som odtiaľ priniesol. Dajte ju prosím na hrob otecka a mamičky. Sú pochovaní tu? V meste? Chodievate ta?"

„Áno tu sú pochovaní a ja tam chodievam."

„Tak im dajte, prosím, túto skalu na hrob. A pozdravte ich pekne od mňa. Viem že Židia si nedávajú na hroby sviečky či kvetiny..."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

‚Ten servítok, do ktorého som kameň pred rokom zabalil, som mohol pred touto návštevou vymeniť. Za rok trmácania sa v taške sa poriadne rozstrapkal,' pomyslel som si, ako som mu kameň podával, ale čo už.

„Áno, dávame kamienok," nestíhal ma celkom sledovať, lebo som skutočne chcel zostať nie dlhšie, než tých avizovaných dve a pol minúty a informácie, ktoré som mu chcel sprostredkovať, som zo seba chrlil.

Obrázok blogu

„Tak nech majú aj tento kamienok od mňa. Boli to dobrí ľudia. Najbližšie má podľa mojich vedomostí na hrobe kameň z hory Sinaj otec spolužiaka, čo emigroval do Izraela. Aj som ho tam stretol. Sedel som s ním škole za jednou lavicou až po maturitu. Jeho otec leží na cintoríne v Rožňave. V Košiciach má takú skalu ešte ďalší známy a potom ešte aj moja dobrá kresťanská rodina. Teda matka, otec a dve sestry. Však sa poznali aj s vašimi rodičmi."

Že skutočne kresťanka z našej rodiny bola iba matka, som radšej nevysvetľoval. My, ostatní z rodiny sme, či sme boli, skôr vlažní v tomto smere. Teda pokiaľ ide o účasť na cirkevných obradoch. V bežnom živote sme sa až tak neodchyľovali od kresťanských zásad, ani od tých, čo boli pred tisícročiami vytesané do dosky zo sinajského kameňa, a to nech nám Pánbožko pripočíta k dobru. Však aj Žid, s ktorým som sa práve rozprával. Čo ja viem, či bol ešte riadny Žid. Možno iba v náznakoch. Dôležité je, že normálne občianske povinnosti si pravdepodobne plnil. Teda určite, ak sa podal na svojich rodičov. Až tak som ho nepoznal, aby som ho mohol posudzovať či, nedajbože, odsudzovať.

„Len k hrobu mojej rodiny som pridal ešte skalu z Genezaretského jazera, kam chodieval Kristus."

Obrázok blogu

To už som sa zberal k východu. Ešte si stihol zobrať moje telefónne číslo, aj som mu priamo na mieste zavolal, aby sa mu moje číslo dostalo do mobilu, hoci nečakám, že by mi kedy zavolal. Však ani ja nebudem. Svoje poslanie som splnil. Kameň, ktorý mi ťažil už vyše roka tašku, som konečne dostal do rúk adresáta a či skončí na hrobe alebo v odpadkovom koši, za to už neberiem na seba zodpovednosť. Hoci príležitostne si zistím, kde v meste je židovský cintorín. Možno sa ta niekedy vyberiem a skontrolujem, či tam ten kameň bude. Ale ak chvíľu vyčkám a nepôjdem ta hneď, zajtra či pozajtra, ten kameň tam s veľkou pravdepodobnosťou aj nájdem. Však je vzácny. Našiel si k nám cestu až z hory Sinaj.

Štefan Vrátny

Štefan Vrátny

Bloger 
  • Počet článkov:  288
  •  | 
  • Páči sa:  291x

V živote som vystriedal viacero bydlísk i povolaní a som teda z každého rožku trošku. Zoznam autorových rubrík:  Inde v EurópeÁziaNepriateľská osobaBritské ostrovyOsudyU nás na SlovenskuU susedovUSA, KanadaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu