reklama

Za lososmi v Britskej Kolumbii

Po raňajkách som sa s Evičkou, mojou hostiteľkou vo Vancouveri, a jej priateľmi vybral na chystaný výlet do revíru bohatého na lososov. Keď som sa ponúkol, že budem zdieľať výdavky na benzín a kto vie čo ešte, dozvedel som sa.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

„My by sme ta išli aj bez vás. Takto sa s nami zveziete.“

Vyrazili sme. Okrem Evičky a mňa, ešte Milan, ako šofér, a Janka, mladá dievčina zo Severnej Moravy, ktorá sa tu tiež tuším chce natrvalo usadiť.

Obrázok blogu

Na Landroveri BMW sa jazdilo dobre a rýchlo. Prešli sme mestom a jeho prímestskými časťami, vraj kedysi samostatnými mestami, rodinné domy so záhradkami sa mi vo všeobecnosti zdali byť fajnovejšie ako u nás, hoci väčšinou z dreva na severoamerický spôsob. Prešli sme na rozostavenom, či skôr nie celkom ukončenom moste zachyteným množstvom oceľových lán, ktorý podľa mojich spoločníkov mal byť svojou šírkou sto metrov najširší most na svete. Ani na sto yardov sa mi most nezdal. Mne sa to nevidelo vzhľadom na počet jazdných pásov, plus okrajov, aj som trochu kalkuloval, ale nakoniec som to nechal tak. Ktovie, odkiaľ majú moji hostitelia informáciu o sto metrov širokom moste. Sú takmer domáci, azda vedia, čo tvrdia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

A potom sme sa nasmerovali do hôr.

Obrázok blogu

Prvá zástavka patrila údoliu, ktoré Indiáni nazvali podľa rieky Chilliwack. Pozdĺž rieky sme všade videli množstvo rybárov číhajúcich na lososy, ktoré tadiaľto tiahli do horských jazierok, kde sa už od nepamäti trú a zakladajú potomstvo. Vraj každý môže rybárčiť, ak má zakúpené povolenie za štyridsať dolárov na rok, čo náš vodič Milan nemal. Ale smie zobrať len jednu rybu za deň. A tak sme videli rybára, ako lososa chytil a hneď aj pustil späť. Úlovok bol asi príliš malý. Bolo ešte ráno a rybár dúfal, že sa mu pridá čosi väčšie. Však sme neboli ďaleko od oceána a potiaľto si nájde cestu určite množstvo lososov, takže na každého rybára sa ujde. Aj keď sa mi videlo neférové, ba dokonca zákerné, že lososom takto marili ich ctihodné snaženie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

„Škoda. Ja rybárske náčinie stále nosím so sebou v kufre auta, a keby som mal povolenie, tak by sme dnes mali na večeru lososa,“ niekoľkokrát za deň si uľavil Milan.

Obrázok blogu

Nemali sme, ale ani mi nechýbal. Mne sa lososy ďaleko viac vidia v horských bystrinách, ako na tanieri. Spomenul som si na môj výlet do Škótskej vysočiny, kde som sledoval lososov v oblasti Pitlochry. Tadiaľ tiež tiahli a na miestach, kde museli prekonávať prekážky, postávali ľudia, fandili lososom, aby sa im skok vydaril a ak áno, tak hlučne ich za to burácajúcim potleskom odmeňovali. Rybárov si v Škótsku nepamätám. Mal som dojem, že by ich tam davy divákov vypískali. Tiež tam mali Salmon Ladder – Lososí rebrík, teda celú sériu umelých kaskád, ktorými lososy mohli prekonávať výškový rozdiel vytvorený priehradou. A ešte rátali rôznymi optickými zariadeniami počty lososov, ktorí sa takto ďaleko doplavili. (Na ďalší deň, počas rozhovoru so Škótom pri Stratenej lagúne vo Vancouveri som sa o tom zmienil. „V Škótsku sú rieky poväčšine v súkromných rukách a preto nemôžu na nich rybári voľne chytať ryby. Tu sú rieky štátne, tu je to iné,“ vysvetlil mi a mňa zabodlo, že Britom v takejto rybačke nebránil súcit nad prekrásnym vodným tvorom, ale prísny zákon.)

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Dostali sme sa aj do Chilliwack Salmon Hatcheries, teda neresiská, kde sa lososy trú, narastajú do akej-takej dĺžky, aby mohli prežiť nástrahy cesty do oceána a púšťajú sa na slobodu do rieky. Hoci aj tu je pojem slobody relatívny. V neresiskách ich prikrmovali a dokonca chránili sieťkami proti útokom dravých vtákov. V rieke a v oceáne už boli ponechané na seba a tí rybári neboli jediné nebezpečenstvo, čo na nich číhalo.

Obrázok blogu

Tiež jazero Chilliwack povyše je skvostom kanadskej prírody.

Všade okolo nás bola prekrásna príroda, podobná nášmu Slovenskému Rudohoriu, miestami aj Nízkym či Vysokým Tatrám.

Druhá časť dňa patrila jazeru Harrison Lake pri meste Harrison s Harrison Hot Springs, teda horúcimi prameňmi. To sme už boli poblíž hraníc so Spojenými štátmi a kopce v pozadí vlastne už boli v americkom štáte Washington. Pripadalo mi to, ako keby si Kanaďania zobrali vzor zo Štrbského plesa a prispôsobili ho na kanadské rozmery.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V starom, ale dobre udržiavanom krytom bazéne sme sa poriadne vymáčali vo vode teplej nad tridsať stupňov, zajedli japonskú suši a večer hajde domov. Reč bola o všetkom možnom, ani som si to poväčšine nezapamätal, len najviac sa mi páčili spomienky Evičky na americké tetky a hlavne to, ako ich vedela starou východňarčinou zmiešanou amerikanizmami napodobňovať. Ale to už nie je o lososoch, ale o tetkách, ktoré si zaslúžia samostatnú kapitolu.

Obrázok blogu

O pár dní som sa dozvedel informáciu o lososoch, ktorá ma trochu zamrzela. Vraj dospelé jedince, ktoré sa dostanú až po neresiská v horských bystrinách a jazerách, sa už naspäť do oceánu nedostanú. Vraj sú cestou proti prúdu rieky príliš unavené, aby ešte jednu cestu späť zvládli. Povedal som o tom Evičke, a dostala sa mi reakcia s jej typickou britkosťou.

„Tak potom, ako sa vyneresia, treba ich pochytať a zjesť. Aspoň nejaký choseň je z nich. Okrem toho ryba zjedená človekom má šancu prevteliť sa do vyššej formy, ako keď sa stane obeťou chrobákov.“

Obrázok blogu

Nepotešila ma so svojou poznámkou, aj keď uznávam, že má zmysel. Unavené lososy by aj tak zahynuli a zhnili. Alebo by ich požrali iné ryby. Podľa zjednodušeného podania tých, čo veria v reinkarnáciu, lososy u ľudí majú lepšiu posmrtnú šancu.

Nakoniec sa moji spoločníci dohodli. Ak zdochnutého lososa zje ryba, stane sa z neho znovu ryba. Ak človek, tak to bude niečo vyššie a ak chrobák, tak padne na úroveň chrobáka.

Možno niekomu to tak dáva zmysel. Ja sa zdržiavam slova.

Súvisiace články:

http://vratny.blog.sme.sk/c/314026/Babie-leto-vo-Vancouveri.html

http://vratny.blog.sme.sk/c/317866/Spomienka-na-den-vdakyvzdania-vo-Vancouveri.html

Štefan Vrátny

Štefan Vrátny

Bloger 
  • Počet článkov:  288
  •  | 
  • Páči sa:  291x

V živote som vystriedal viacero bydlísk i povolaní a som teda z každého rožku trošku. Zoznam autorových rubrík:  Inde v EurópeÁziaNepriateľská osobaBritské ostrovyOsudyU nás na SlovenskuU susedovUSA, KanadaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu