reklama

Komárno Komárom

Vlaky súkromnej železnice premávajúce medzi Bratislavou a Komárnom, počnúc kdesi za Kvetoslavovom, ohlasujú stanice v slovenčine aj v maďarčine.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Neviem, na základe akej dohody alebo zákona, ako keby sa očakávalo od vlakového personálu, že bude obojjazyčný. Od miestnych orgánov v obciach nad dvadsať percent obyvateľstva niektorej národnosti plynie nárok na informácie v rodnom jazyku. Žeby sa to vzťahovalo aj na vlak?

Sadol som si do vlaku. Na východiskovej stanici sa lístky nevydávali a keď prišiel sprievodca nahlásil som mu stanicu určenia, aby som vyfasoval lístok. Táto zodpovednosť bola prenesená na sprievodcu vo vlaku.

Dievčina naproti mne sa na sprievodcu spýtavo pozrela. Zrejme študentka, mu ukázala svoj preukaz na bezplatnú prepravu, ale na otázku kam cestuje, odpoveď nedávala. Nastalo krátke pretláčanie sa očami medzi sprievodcom opakujúcim svoju otázku po slovensky a dievčinou reagujúcou stručným nem értem, teda akože nerozumiem. Pritom situácia bola jasná aj bez verbálnej komunikácie. Vekom si neboli veľmi vzdialení, aj vzhľadovo mi blondiak pasoval k čiernovláske a nech medzi nimi nie je úradná bariéra, situácia sa mohla vyvíjať úplne ináč. Deti by boli ryšavé, ale čo na tom. Pre operetné libreto ako stvorené.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sledoval som tridsať sekúnd očné pretláčanie sa, a vysvetlil dievčine svojou kuchynskou maďarčinou: Kalauz bácsi akár tudni, hogy hova megy, a potom azda trochu lepšou angličtinou: Conductor would like to know your destination. You need a ticket.

Dievčina povedala Komárom, dostala lístok, a ešte mi uštedrila namrzený pohľad, že som jej pobabral trucvýstup. Potom zavrela oči a znovu sa ponorila do čohosi, čo jej plynulo cez slúchadlá do ušú.

Len na chvíľu som mal dojem, že sa na mňa predsa len s uznaním pozrela. Mal som pred sebou knihu maďarského spisovateľa Móra Jókaiho, rodáka z Komárna.

A tak som si povedal, že pripomeniem touto cestou železničnej spoločnosti, aby svojich frontlajn zamestnancov naučila v rámci indakšon tréningu niekoľko maďarských slov. Poskladal som ich pomocou google translate, tak malo by to byť ako-tak zrozumiteľné. Hova akarsz menni, drága szívem, kam chceš ísť, srdiečko moje. Tých niekoľko staníc personál zvládne v slovenčine aj maďarčine behom jedného dňa ich počúvaním z vlakového rozhlasu. Ako napríklad že Komárno je a patrí Komárom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale operetné zápletky zažívané vo vlaku nie je jediný dôvod prečo stojí za to vybrať sa do Komárna.

Napríklad námestie a priľahlé uličky sú ako stvorené na popoludňajšie sviatočné predvádzanie sa miestnych dievčeniec pred fešnými uniformovanými vojakmi z neďalekého dôstojníckeho pavilónu.

Hojné zázemie pre operetnú zápletku poskytne aj mohutná pevnosť, najznámejšia stavba Komárna. Ak sa v nej opýtate na celkom ľudské veci, ako záchody, dozviete sa, že boli, ale na ázijský spôsob pre čupiacich vojakov. Žiadne latríny. Sprchy v kasárňach nemali, ale dlhé umývadlá pri stene, z ktorých, akože ináč, tiekla iba studená voda. Aj prvá krytá plaváreň mesta bola tu, vytvorená v jednej z miestností pôvodne slúžiacej ako ubytovňa pre vojakov. Varilo sa mimo objektu kasární, kde sa teraz usadila univerzita. Za Rakúsko-Uhorska boli v jednej miestnosti trinásti vojaci, za Sovietov do tých istých priestoroch umiestnili aj štyridsiatich. Až mi ich bolo ľúto. Radšej keby neprišli a keď už, tak na kratšie než vyše dvadsať rokov. Ale to by už nebol námet do libreta operety, ale skôr muzikálu s pracovným názvom Běž domů Ivane.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prechádzka mostom na druhú stranu privedie k ďalším trom pevnostiam celého komplexu na maďarskej strane Dunaja. Námet na ďalšiu operetu z mesta s azda najoperetnejšou atmosférou u nás.

Komárno
Komárno (zdroj: Vratny Stefan)
Radnica
Radnica (zdroj: Vratny Stefan)
Námestie Európy
Námestie Európy (zdroj: Vratny Stefan)
Dôstojnícky pavilón
Dôstojnícky pavilón (zdroj: Vratny Stefan)
Jókai Mór
Jókai Mór (zdroj: Vratny Stefan)
Pevnosť
Pevnosť (zdroj: Vratny Stefan)
Pevnosť
Pevnosť (zdroj: Vratny Stefan)
Pevnosť
Pevnosť (zdroj: Vratny Stefan)
Pevnosť
Pevnosť (zdroj: Vratny Stefan)
Pevnosť-ubikácie
Pevnosť-ubikácie (zdroj: Vratny Stefan)
Pevnosť-bazén
Pevnosť-bazén (zdroj: Vratny Stefan)
Pevnosť-umývareň
Pevnosť-umývareň (zdroj: Vratny Stefan)
Komárno
Komárno (zdroj: Vratny Stefan)
Dunaj komárňanského mosta
Dunaj komárňanského mosta (zdroj: Vratny Stefan)
Štefan Vrátny

Štefan Vrátny

Bloger 
  • Počet článkov:  288
  •  | 
  • Páči sa:  291x

V živote som vystriedal viacero bydlísk i povolaní a som teda z každého rožku trošku. Zoznam autorových rubrík:  Inde v EurópeÁziaNepriateľská osobaBritské ostrovyOsudyU nás na SlovenskuU susedovUSA, KanadaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu