reklama

Po cestách necestách Žitného ostrova

Teším sa na prvé teplé, nanajvýš iba mierne veterné dni v roku, keď si budem môcť vybrať bicykel na cesty necesty Žitného ostrova.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)
1-Žitný ostrov
1-Žitný ostrov (zdroj: SV)

Cestná sieť je tu bohatá a okrem veľmi frekventovaných ciest sú tu našťastie aj cesty pre automobilistov neznáme a neprístupné, o to však atraktívnejšie pre rekreačného cyklistu. Nechať sa prefukovať vzduchom za pekného jarného dňa, keď slniečko svieti nad hlavou, škovránok spieva svoju jarnú pieseň a začína prerážať zeleň okolitej prírody, to netreba opisovať. Najlepšie zažiť.

2-Žitný ostrov
2-Žitný ostrov (zdroj: SV)

A hlavne treba sa dívať na cestu pred sebou, a potom na vzdialenejšie horizonty. Nie do priekop po stranách. Tie sú plné odpadkov, ktoré ešte milostivá burina nestihla zakryť. Prázdne fľaše, sklenené i z umelej hmoty, vrecká z papiera i z umelej hmoty, ktoré pri trochu silnejšom závane sa rozletia po rozoraných poliach a aj keď si jeden nahovára, že sú akoby plachetnice na zvlnenom mori, ich masový výskyt túto romantickú predstavu skoro zatemní uvedomenie si nekultúrnosti mnohých šoférov vyhadzujúcich všetko možné z fujazdiacich automobilov. Kým v obale čosi je, si ho chránia, ale hneď ako sa vyprázdni, ako keby pálil, omínal, a musí preč. Úzkostlivo dbajú, aby v ich dome bolo všetko v poriadku. Čo už je za ich dvorom, to ich zaujíma pomenej.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
3-Vodný mlyn Jelka
3-Vodný mlyn Jelka (zdroj: SV)

A tak sa v priekopách pri cestách množia pneumatiky, kusy starého nábytku, oblečenia, rozbité škatule, debne, drevené i z umelej hmoty, a množstvo stavebného materiálu. Ten bije do očí najviac, lebo sa vynáša v kvantách na prívesoch, ináč si to neviem predstaviť, a potom za tmy noci jednoducho vysype do priekopy na rozhraní chotárov.

4-Malý Dunaj
4-Malý Dunaj (zdroj: SV)

Náznak, ako sa to robí, som zažil na poľnej ceste. Zrazu som naďabil na auto s mladým párom s prívesom naloženým odpadom zrejme pripraveným na vysypanie. To bolo v časoch, keď ešte mobily fotoaparát nemali a tak som si ich nemohol odfotiť. Ani osloviť som sa ich neodvážil, lebo som sa cítil ako hájnik bez zbrane v lese zoči-voči ozbrojenému pytliakovi. Ten pytliak bol mladý muž, polovica môjho veku, vyšportovaný a v prípadnej potýčke som s ním nemal šance. Číslo auta som si zapamätal a pokračoval bez reči ďalej, ale ako som sa z obďaleč pozrel späť, mal som dojem, ako keby náklad tam nenechali. Odchádzali aj s plným prívesom. Možno si uvedomili, že moje prípadné svedectvo by mohlo uškodiť. Smetí sa zrejme zbavili, ale na mieste, o ktorom nikto nemal mať potuchy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
5-Holice
5-Holice (zdroj: SV)

Chvíľu som podľahol myšlienkam, že budem na svoje výlety nosiť igelitové vrecko a zbierať vždy niekoľko kíl odpadu pred dedinou a potom ich niekde na obecnej kope smetia odložím, ukazujúc dobrý príklad uvedomelého občianstva. Myšlienka ma skoro prešla. Odpadu je príliš veľa a jeden cyklista naň nestačí.

6-Štvrtok na Ostrove
6-Štvrtok na Ostrove (zdroj: SV)

Žiadajú sa nákladné vozy a celé posádky robotníkov. Máme nezamestnaných, čo dostávajú podporu. Vo fabrikách, kde majú nedostatok ľudí s technickým vzdelaním, sa so svojimi chabými výsledkami zo školy neuplatnia, a tak nech robia verejno-prospešné práce aj v priekopách pozdĺž ciest. To sa dá aj bez vzdelania.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
7-Štvrtok na Ostrove
7-Štvrtok na Ostrove (zdroj: SV)

Je hanba, že odvoz sa bude hradiť z daní nás všetkých, ale to už je obeta, ktorú musia priniesť slušní občania spolu s menej slušnými, keď chceme, aby naše Slovensko bolo krásne, ako na jar býva Žitný ostrov pri pohľade ponad priekopy pri cestách.

8-Lužný les
8-Lužný les (zdroj: SV)
Štefan Vrátny

Štefan Vrátny

Bloger 
  • Počet článkov:  288
  •  | 
  • Páči sa:  291x

V živote som vystriedal viacero bydlísk i povolaní a som teda z každého rožku trošku. Zoznam autorových rubrík:  Inde v EurópeÁziaNepriateľská osobaBritské ostrovyOsudyU nás na SlovenskuU susedovUSA, KanadaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu