reklama

Mních, čo nevidel horu Fudži

Bolo to na záver praxe v tokijskej centrále hosťujúceho podniku. Pozval nás na obed námestník firmy, mňa a francúzskeho praktikanta, čo sme sedeli v jednej kancelárii a trávili veľa času spolu aj mimo práce.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Poradili nám, že nemali by sme ísť bez darčeka, a my sme sa rozhodli pre knihy s umeleckou tematikou, lebo o námestníkovi bolo známe, že je milovníkom európskeho umenia. Došli sme do jeho bytu. Zaujímavé, vtedy si zámožnejší Tokijčania zakladali na tom, ak mohli bývať v bytovke, hoci miestnosti zodpovedali veľkosťou ich drobným tradičným papierovým domčekom. Tento námestník mal naviac vo svojom byte európsky nábytok, veľká to vec v očiach jeho japonských návštevníkov, divná u cudzincov, lebo veľký európsky nábytok v tradične malom priestore japonského bývania pôsobil ako päsť na oko. Skutočne ma nevie napadnúť lepší výraz, ako opísať pocity z jeho bytu japonskej veľkosti s európskym nábytkom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Preplietli sme sa medzi stolom, stoličkami a kreslami, jedli pre zmenu s európskym príborom, nie paličkami, trochu sme konverzovali, ale iba koktavo, lebo naši hostitelia hovorili len biednou angličtinou a my dvaja praktikanti, čo sme v Japonsku boli v jeho firme iba dva mesiace, sme okrem základných fráz nevedeli po japonsky povedať nič.

Japonský zvitok
Japonský zvitok (zdroj: sv)

Na záver posedenia sa náš hostiteľ pochválil so zvitkami, zrolovanými obrazmi, ktoré vyťahoval opatrne z naplnenej škatule pamätajúcej niekoľko generácií. Jeden po druhom ich rozvíjal, rozprával, ako ich vyhotovil jeho starý otec, vysvetľoval význam kaligrafických nápisov a na záver sme sa dozvedeli, že si máme vybrať dva pre seba, ako darček. Zdráhali sme sa, lebo sa nám to videlo ako príliš štedrý dar, ale japonský kolega z kancelárie, čo nás sprevádzal, nás upozornil, že musíme, lebo zamietnutie by bola veľká urážka. Francúzovi sa rozhodovalo ľahšie, vedel, že za niekoľko dní odchádza domov a nepochybne už mal pred vnútornými očami miesto, kam by obraz vedel doma umiestniť. Ja som prežíval obdobie bez podobných predstáv o vlastnom domove. Ale nakoniec som sa nechal presvedčiť. Možno trochu váhania brali hostitelia ako znak, že dar považujem za príliš hodnotný, aby som ho vo svojej skromnosti mohol prijať. V Japonsku sa tak patrilo. Z množstva ukážok nakoniec voľba padla na dva: vtáčik na trstine, jemne farebne zladený obraz, s témou, ktorá bola v japonskom umení bežná, ale ani druhý obraz, čiernobiely, mnícha kráčajúceho chrbtom k divákovi, nebol o nič menej hodnotný. Pre tie dva sme sa rozhodli. Rozhodnutie, ako si ich podelíme medzi mnou a francúzskym kolegom sme nechali na neskoršie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Ja by som radšej toho vtáka,“ zašepkal mi francúzsky kolega, ako sme odchádzali. Možno by som mu ho bez reči dal, lebo v mojom vtedajšom ponímaní života mi bol kontemplujúci mních na cestách duchovne bližší. Okrem toho lacné zvitky s vtáčikmi na trstine som videl v obchodoch pre turistov do nemoty, mníchov nie. Moje rozhodnutie pre mnícha teda nebolo tuctové, ale len tak ustúpiť sa mi nezdalo.

„Hodíme si mincu a potom sa rozhodneme,“ odvetil som a na tom sme zostali. Vedel som, že nech minca dopadne akokoľvek, ja skončím s mníchom. Tak sa aj stalo. Minca v podnikovej ubytovni padla tak, že Francúz mohol rozhodnúť pre svojho vtáka. Aj on mal po svojom, aj ja, a ešte som seba i jeho zbavil dojmu, že by niekto nanucoval svoju vôľu. Všetko zostalo na šťastenu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tak som sa dostal k obrazu známeho zen-budhistického mnícha, čo podľa mne nečitateľného kaligrafického záznamu sa vybral na horu Fudži, ale bola zahmlená.

Fudžisan
Fudžisan (zdroj: SV)
Fudžisan víta
Fudžisan víta (zdroj: SV)

Príbeh z roku 1973

Štefan Vrátny

Štefan Vrátny

Bloger 
  • Počet článkov:  288
  •  | 
  • Páči sa:  291x

V živote som vystriedal viacero bydlísk i povolaní a som teda z každého rožku trošku. Zoznam autorových rubrík:  Inde v EurópeÁziaNepriateľská osobaBritské ostrovyOsudyU nás na SlovenskuU susedovUSA, KanadaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu