reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Štefan Vrátny

Štefan Vrátny

Bloger 
  • Počet článkov:  288
  •  | 
  • Páči sa:  291x

V živote som vystriedal viacero bydlísk i povolaní a som teda z každého rožku trošku. Zoznam autorových rubrík:  Inde v EurópeÁziaNepriateľská osobaBritské ostrovyOsudyU nás na SlovenskuU susedovUSA, KanadaSúkromnéNezaradené

reklama

Osudy

Desať rokov na Sibíri (6)

Štefan Vrátny

Desať rokov na Sibíri (6)

V lete minulého roku som zverejnil svoje poznámky z rozhovorov s naším človekom, ktorý desať rokov strávil v Gulagoch na Sibíri. V poznámkach z januára 1992 som si našiel ešte ďalší záznam z jeho spomienok. Miestami znejú neuveriteľné, ale celé 20. storočie bolo neuveriteľné, nič sa neodvážim spochybňovať a podávam tieto spomienky starého pána, právnika, ďalej tak, ako som si ich poznačil.

  • 13. máj 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 908x
  • 2
Rozlúčka s mamou II

Štefan Vrátny

Rozlúčka s mamou II

Boli to posledné dni maminho života. Väčšinou ich trávila v posteli, len občas sa poprechádzala po byte a dokedy ešte vládala, si ráno odbehla na pobožnosť do blízkeho kostolíka. A keď už nevládala prejsť celú cestu sama bez toho, aby si nemusela oddýchnuť na lavičke vedľa ihriska na sídlisku, som s ňou chodil aj ja. A potom sme aj s tým prestali.

  • 11. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 982x
  • 5
Rozlúčka s mamou I

Štefan Vrátny

Rozlúčka s mamou I

Bol to mamin posledný deň na záhradke. A nielen v tom roku, ale vôbec. Trošku sa aj snažila čo to urobiť, ale choroba jej nedovoľovala, aby bola taká čulá, na akú som si ju v tomto prostredí pamätal. Iba sedela na debničke, do ktorej si ukladala semiačka a veci, ktoré sa jej nechcelo vždy nosievať z domu, ako dobrá hospodárka sa pozorne dívala okolo seba a mne len zadávala pokyny, čo ešte treba urobiť, aby záhradka bola správne zazimená.

  • 2. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 248x
  • 5
Milá pani Irenka (3)

Štefan Vrátny

Milá pani Irenka (3)

Možno za podporu a trpezlivosť mi pani Irenka, v prestávkach pri maľovaní alebo počas posedení pri káve, ak sa počasie zrazu pokazilo a my sme museli rýchlo zbaliť jej maliarske náčinie a utiahnuť sa do sucha dedinského hostinca, bola ochotná porozprávať niečo aj zo svojej vzdialenejšej minulosti. Aj o krutom osude, ktorý ju a jej rodinu neminul vo vojnových časoch.

  • 13. nov 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 682x
  • 5
Milá pani Irenka (2)

Štefan Vrátny

Milá pani Irenka (2)

Sedeli sme takto s pani Irenkou, ona pred stojanom snaživo kládla štetcami na sololit dedinu a kopce pred sebou, ja obďaleč, som si čítal, pospával, alebo sa len tešil z pekného slnečného dňa.

  • 3. nov 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 770x
  • 3
reklama
Milá pani Irenka (1)

Štefan Vrátny

Milá pani Irenka (1)

Irenka, dnes už vyše osemdesiatročná pani, od malička túžila byť maliarkou. Maľovala a kreslila doma, v škole a keď podrástla, dokonca si nechávala poradiť skúsenejšími maliarmi, ktorí si u nej vážili snahu a možno aj vycítili talent. Vyžiť z niečoho sa však muselo a tak potom, ako sa vydala a založila rodinu, sa stala učiteľkou matematiky.

  • 23. okt 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 820x
  • 6
Desať rokov na Sibíri (5)

Štefan Vrátny

Desať rokov na Sibíri (5)

Toto je dokončenie zápiskov z rozprávania nášho občana, ktorý strávil desať rokov v stalinských GULAGoch. Rozhovory prebiehali v niekoľkých pokračovaniach pred štvrťstoročím v jeho knihami, obrazmi a starožitnosťami zapratanom byte starého meštiackeho domu na Hlavnej, vtedy ešte Leninovej ulici v Košiciach. Znejú až solženicynovsky neuveriteľne, miestami ľutujem, že som sa rozprávača nepýtal podrobnejšie, lebo teraz sa už nemám koho pýtať. V sovietskych a možno aj československých archívoch by sa hádam našli doplňujúce informácie, ale až tak ďaleko si netrúfam. Však osud muža, o ktorom píšem, prežilo milióny ľudí v krajine Sovietov a je o nich dosť informácií v teraz už bežne dostupných zdrojoch. On bol jedným z nich.

  • 4. sep 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 962x
  • 7
Desať rokov na Sibíri (4)

Štefan Vrátny

Desať rokov na Sibíri (4)

Ďalšie pokračovanie zápiskov z rozprávania nášho občana o nedobrovoľnom pobyte na Sibíri po vojne. „Vyrastal som na Podkarpatskej Rusi. Môj otec bol riaditeľom Gymnázia v Užhorode, najväčšieho gymnázia v predvojnovom Československu. Odtiaľ som odišiel na štúdiá práva na Karlovej univerzite v Prahe.

  • 14. júl 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 690x
  • 7
Desať rokov na Sibíri (3)

Štefan Vrátny

Desať rokov na Sibíri (3)

Toto je ďalšia časť zápiskov z rozprávania muža, ktorý strávil desať rokov v stalinských GULAGoch. Tí, čo sme o jeho životnej anabáze vedeli, sme ho povzbudzovali, aby spísal svoje pamäte, hocijako, len nech sa to zachráni, však sa hádam nájde niekto, kto to upraví a azda raz príde doba, keď sa to bude dať aj zverejniť. Pochybujem, že by sa v jeho pozostalosti niečo podobné zachovalo.

  • 10. júl 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 220x
  • 8
Desať rokov na Sibíri (2)

Štefan Vrátny

Desať rokov na Sibíri (2)

Pokračovanie rozprávania o pobyte Košičana v stalinských sibírskych lágroch, ktoré som si asi pred štvrťstoročím zaznamenal a teraz touto formou podávam ďalej.

  • 7. júl 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 674x
  • 15
reklama
Desať rokov na Sibíri (1)

Štefan Vrátny

Desať rokov na Sibíri (1)

Pred štvrť storočím, keď o veciach, o ktorých sa chcem zmieniť, sa u nás hovorilo iba pokútne a nebola šanca to nejako zverejniť, som si urobil zápisky z viacerých rozhovorov s Košičanom, ktorý strávil desať rokov v sibírskych GULAGoch. Bral som to ako veľký prejav dôvery, že mi o tom bol ochotný rozprávať a poznačil som si jeho rozprávanie bez toho, aby som mal predstavu, čo s tým raz urobím. Teraz aspoň formou niekoľkých blogov podávam jeho spomienky ďalej tak, ako som si ich zaznamenal.

  • 4. júl 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 893x
  • 45
Pán G

Štefan Vrátny

Pán G

Po nežnej revolúcii sa u nás objavili rôzne programy pomoci transformujúcim sa ekonomikám z vyspelých a bohatých demokracií a mne sa ušla česť zúčastniť sa na šesťmesačnom programe tréningu trénerov manažmentu, ktorý poriadala Mníchovská manažérska akadémia pre tucet občanov vtedajšieho Československa. Samé tvrdé disciplíny, účtovníctvo, financie, marketing, ale ako balzam na dušu sme mali aj dva týždne pána G, ktorý nás zaúčal do mäkkých zručností školiteľa manažmentu – tímová práca, prezentačné zručnosti, poskytovanie spätnej väzby, psychologická príprava na školenie. Starší pán s hlbokou jazvou cez tvár, ktorý nás láskavou formou uvádzal do tajov práce školiteľa a potom nás nechal si ich odskúšať na samých sebe so spätnou väzbou všetkých nás, aj jeho samého.

  • 13. feb 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 144x
  • 5
reklama
SkryťZatvoriť reklamu